Husqvarna har nu kommit halvvägs på sin resa mot ökad rörelsemarginal och nått en marginal på 8,2 %. Målet är 10 %. De hävdar att de egentligen nått en marginal på 9,5 %, men att de haft motvind gällande valutakursförändringar.
Baserat på vår erfarenhet rekommenderar vi att alltid räkna med en ”oflytsfaktor” när man sätter målet för ökad rörelsemarginal. Det kan inträffa helt oväntade händelser som påverkar resultatet negativt och det är bra att ha marginal så att man når de utlovade målen. Husqvarna skulle alltså ha siktat litet högre i sin resplan för att slippa skjuta fram målet ett år och förklara varför man missade.
När de nu börjar tala om den andra halvan på sin resa sätter de som mål att bli marknadsledare, med en rörelsemarginal på minst 10 % över en konjunkturcykel. Efter att ha genomfört sitt AIP-program med ökad effektivitet och minskade kostnader, börjar man nu tala om kundvärde. En bild från första kvartalsrapporten 2016 beskriver kortfattat var fokus ska ligga.
Vår kommentar
I den nya organisationen blir det tydligt att tre av fyra divisioner redan har en rörelsemarginal över 10 %. Men problemen inom Consumer brands med negativ rörelsemarginal drar ner helheten under 10 %.. För att hela koncernen ska nå över 10 % krävs alltså en rejäl vändning av Consumer brands, alternativt att den verksamheten avyttras. Målet är att de ska ha vänt resultatet senast 2018.
- Hur ser resten av resan ut?
I och med att de övriga divisionerna redan har en rörelsemarginal över 10 % borde det vara rimligt att sätta målet högre för de andra tre divisionerna nu när de ska bli mer fokuserade på slutkundernas behov.
- Totalmålet borde vara betydligt högre än 10 %, kanske kan de nå 15 %?