Husqvarna har som mål att nå en rörelsemarginal på 10 % 2016. I sin rapport efter tredje kvartalet i år har de nått en marginal på något under 9 % för de senaste fyra kvartalen.
Med ett kvartal kvar av 2016 ser det inte ut som om Husqvarna kommer att nå sitt mål i år. De pekar på att de haft negativa valutaeffekter, förutom detta oflyt skulle de ha nått sitt mål.
De går nu in i den andra fasen av sin resplan mot högre rörelsemarginal och presenterade nya mål på sin senaste kapitalmarknadsdag. Nu handlar det om lönsam tillväxt och de ska nå högre än 10 %.
Genom sin nya organisation har de redan 3 av fyra affärsområden som fokuserar på lönsam tillväxt, och de har alla en rörelsemarginal över 10 %. Utmaningen är fortfarande att vända utvecklingen för Consumer brands i USA för att koncernens rörelsemarginal skall överträffa 10 %.
Vår kommentar
Efter kostnadsneddragningar och organisationsförändringar kan Husqvarna nu fokusera på lönsam tillväxt baserat på kundernas behov. Tre affärsområden är redan på rätt väg och där ser framtids-utsikterna riktigt spännande. Vad som kommer att vara avgörande är hur de lyckas med det fjärde ”svarta fåret” – kan de vända utvecklingen eller måste de ta till andra vägar?
Tidigare beskrev vi Husqvarnas resplan för att dubbla marginalen.