Optimistisk VD
Sedan helårsrapporten för Elekta presenterades 1 juni har även Q1 rapporten för 2016/17 redovisats. Utvecklingen går sammantaget i försiktigt positiv riktning även om osäkerheten bland externa bedömare är stor. Elekta och dess nye VD Richard Hausmann uttalar sig däremot med stort självförtroende och optimism med ett uppsatt mål för rörelsemarginalen EBITA på 20% till 2017/18. Utfall 2015/16 var 14,6%. Hausman säger att ”jag är känd på marknaden för att göra det jag säger att jag ska göra”. För Q1 2016/17, maj-juli, sjönk omsättningen med -16% till 1.882 MSEK där analytikerkårens förväntan låg på 2.034 MSEK, således en underprestation på intäktssidan.
Men rörelseresultatet, EBITA , uppgick till 166 MSEK (8,8%) där förväntningarna låg på 104 MSEK. Samma period 2015 hade ett EBITA på 68 MSEK (3,0%). Rörelsemarginalen mätt som EBIT, dvs efter goodwillavskrivningar var för perioden däremot negativ med -34 MSEK (-1,8%) men bättre jämfört Q1 2015 på -93 MSEK (-4,1%). Bruttoorderingången ökade med 4% där Elekta vunnit många strategiskt viktiga affärer i stark konkurrens.
Åtgärder i fokus
Vad gör då Elekta med Richard Hausman som VD för att nå målet på 20% EBITA rörelsemarginal? Ja exakt vad och hur väl man lyckas i genomförandet är svårt att bedöma, men fokus ligger på i högsta grad intressanta delar om vi talar intäkts- och marginalförbättringar. Nämligen ökad effektivitet i marknadsföring, försäljning och produktutveckling. Detta tillsammans med en förbättrad produktmix, växande serviceaffär och fokus på geografiska tillväxtmarknader, tex Kina. Hausmann talar även om kundrelationer och stärkta kundupplevelser. En önskvärd tolkning av detta är att man i allt högre krav tar fasta på konkreta kundvärden, bygger in dessa i sina produkter och förmår kunderna att betala därefter d.v.s ett högre pris med långt mindre rabatteringar.
Vår kommentar:
Bra med positiv och optimistisk inställning hos VD men risken finns att man underskattar sina konkurrenter, främst Varian, och har en övertro på sina egna produkter som tex. nya linjäracceleratorn Atlantic och dess pris till kund. Att vinna strategiskt viktiga affärer i hård konkurrens låter som att man gått ned kraftigt i pris, hur påverkar detta intäkter och rörelsemarginal på längre sikt? Tillväxten i nyförsäljning är stagnerad på viktiga marknader som Nord- och Sydamerika, hur lyckas man hantera detta?