Tydliga åtgärder för ökat kundvärde – rörelsemarginalen ökar
Kvartal tre 2016 blev en vändpunkt uppåt i Sandviks resultatutveckling. Trots en minskande försäljning, pga allmän stiltje på marknaden, så lyckades företaget öka sin rörelsemarginal. Björn Rosengren har haft stora förväntningar på sig allt sedan han tillträdde som VD. Kvartal ett 2016 var mycket positivt, kvartal två inte så, och nya finansiella mål uttalades – se nedan. Frågetecknen då rörde hur Sandvik i praktiken skulle kunna åstadkomma resultatförbättringar.
Utöver det något luddiga att decentralisera lönsamhetsansvaret långt ut i organisationen gavs inga direkt svar vad som konkret skulle göras. Nu ser vi förklaringen i delar som att tydliggöra ansvar i organisationen och därmed öka tempot samt inte minst att utveckla nya produkter med allt högre kundvärde. Tydliga kundvärden som att främja sina kunders produktivitet, säkerhet och hållbarhet. I mycket handlar det om allt mer digitaliserade produkter (dvs allt högre mjukvaruinnehåll). Därmed har Sandvik fått bättre betalt per såld enhet, dvs bättre priser och bättre produktmix.
Så trots lägre organisk tillväxt, lägre intäkter så har rörelseresultatet ökat. Försäljningsintäkterna Q3 blev 19.715 MSEK (-5%) medan rörelseresultatet EBIT blev 2. 223 MSEK (+19%). Detta är en rörelsemarginal, EBIT, på 11,3%.
Vår kommentar:
Rosengren och Sandvik visar tydliga resultat. Hur stor är potentialen inom befintlig affär? Hur långt kan man nå i resultatförbättringar trots minskad försäljning? På en stagnerad marknad?
Eftersom gruvindustrin må ses som cyklisk i sitt konjunkturmönster torde uppsidan i Sandvik vara mycket stor när ( inte om) marknadstillväxten tar fart. Att nå uppsatta resultatmål på lång sikt ser högst realistiskt ut. Att följa Sandvik på sin resa mot en rörelsemarginal på 18% 2018 skall bli mycket intressant.