Hur gick det 2016?

Autoliv har haft sina problem under 2016. Brexit-beskedet slog hårt mot företaget och dess aktiekurs, och bara några dagar senare återkallade Toyota 1,4 miljoner Prius-bilar på grund av fel i vissa av Autolivs sidokrockgardiner.  Med Takatas haveri för ögonen fick det nervösa Autoliv-ägare att slänga sig på säljknappen. Aktien rasade som mest med över 15 procent den 27e juni. Den värsta oron lade sig dock snabbt.  En resultatmiss och en sänkt helårsprognos var dock inte vad marknaden ville se och besvikelsen var stor. Någon praktmiss var det dock inte fråga om i halvårsrapporten. Tillväxten i andra kvartalet var förvisso lägre än väntat, men rörelseresultatet missade snittprognosen med bara -3,6 procent.

I det tredje kvartalet 2016 blev resultatet bättre än väntat. Försäljningen var i kvartalet 2.461 miljoner dollar, + 12,7% jmfrt samma period 2015.

Rörelsemarginalen i kvartal 3 var 7,8 % (191,1 miljoner dollar i rörelseresultat) jmfrt med 7,2% i samma period för 2015, dvs en ökning med 0,6% enheter motsvarande 33,3 miljoner dollar.

Våra kommentarer

Rörelsemarginalen och det egna målet för denna om 8%-9% tycker vi är lågt. En marknadsledare i verkstadsindustrin med högkvalitativa produkter bör kunna ligga betydligt högre där 15% – 20% i rörelsemarginal inte är orimligt. Förklaringen ligger i det aggressiva försäljningsmålet om 12 miljarder dollar innan 2020. Att växa omsättning och rörelsemarginal samtidigt är svårt. Investeringarna är och kommer att vara fortsatt stora i utveckling av ny teknologi och nya produkter (större än marknaden väntat sig) vilket direkt påverkar rörelseresultat och rörelsemarginal.

Att Autoliv ökar sina investeringar är trots allt positivt då det visar på stark efterfrågan i företagets produkter. Eftersom ledtiden fram till lansering av nya produkter är två till tre år måste Autoliv i viss mån ta kostnaderna i förväg. I gengäld finns stora möjligheter att öka försäljning och rörelsemarginalen när dagens investeringar bär frukt.

Autolivs resa mot högre försäljning och rörelsemarginal  ser ut att vara spikrak. Förutsatt att efterfrågan av bilar utvecklas positivt, där utvecklingen i Kina och övriga Asien blir avgörande, kommer vi med intresse följa upp rörelsemarginalen där vi inte blir förvånade om den når 15% innan årtiondets slut.