Autoliv är ett av världens ledande bilsäkerhetsföretag. Bolaget utvecklar och tillverkar bilsäkerhetssystem till samtliga större biltillverkare i världen. Inkluderat joint venture har Autoliv idag cirka 80 fabriker och omkring 55.000 anställda runt om i världen. Styrelseordförande och verkställande direktör är Jan Carlson.
I många stycken är Autoliv en stor framgång. Försäljningen har vuxit med i snitt 7,4% per år över de senaste 18 åren. Dess styrka ligger framför allt i produktkvalitet, innovationer för att ligga i absolut framkant på marknaden och med detta som grund har man byggt upp mycket starka kundrelationer. Att säkerhetstänkandet i bilar fortsatt ökar gynnar givetvis Autoliv. Trenden är stark med ett allt högre innehåll av passiv säkerhet, och framledes tillkommer även det som kallas aktiv säkerhet. Det sistnämnda avser utrustning som hjälper till att aktivt undvika olyckor och kollisioner i trafiken.
Under 2016 har stort fokus hamnat på konkurrenten Takata. Dock av negativa skäl. Japanska Takata har en längre tid haft stora produktproblem där gasgeneratorer, den enhet som blåser upp en krockkudde i händelse av en olycka, visat sig kunna explodera okontrollerat – vilket kopplats samman med mer än 15 dödsfall och över 100 personskador. Bara i USA har nästan 70 miljoner krockkuddar återkallats och som följd av detta har Takata totalt kollapsat. Uppköpsryktena är i full gång men här bedöms inte Autoliv vara kandidat till att överta Takata. Riskerna bedöms för stora i de kostnader som är förknippade med skadeståndskrav som följer med ett ägande av Takata. Dessutom bedöms Autolivs marknadsställning bli för dominerande varför konkurrensmyndigheter skulle sätta stopp för ett uppköp.
Finansiell utveckling – Rörelseresultat/-marginal
*) Autolivs egen prognos för 2016
Finansiella mål
Autoliv satte 2015 upp målet att man skall nå en omsättning på 12 miljarder dollar innan år 2020. Detta mål indikerar en fortsatt årlig tillväxt på ca +7%.
Målet för rörelsemarginalen är satt till 8% – 9% som snitt över en affärscykel, konjunkturvåg.
Hur har det gått 2016
Autoliv har också haft sina problem under 2016. Brexit-beskedet slog hårt mot företaget och dess aktiekurs, och bara några dagar senare återkallade Toyota 1,4 miljoner Prius-bilar på grund av fel i vissa av Autolivs sidokrockgardiner. Med Takatas haveri för ögonen fick det nervösa Autoliv-ägare att slänga sig på säljknappen. Aktien rasade som mest med över 15 procent den 27e juni. Den värsta oron lade sig dock snabbt. En resultat miss och en sänkt helårsprognos var dock inte vad marknaden ville se och besvikelsen var stor. Någon praktmiss var det dock inte fråga om i halvårsrapporten. Tillväxten i andra kvartalet var förvisso lägre än väntat, men rörelseresultatet missade snittprognosen med bara -3,6 procent.
I det tredje kvartalet 2016 blev resultatet bättre än väntat. Försäljningen var i kvartalet 2.461 miljoner dollar, + 12,7% jmfrt samma period 2015.
Rörelsemarginalen i kvartal 3 var 7,8 % (191,1 miljoner dollar i rörelseresultat) jmfrt med 7,2% i samma period för 2015, dvs en ökning med 0,6% enheter motsvarande 33,3 miljoner dollar.
Våra kommentarer
Rörelsemarginalen och det egna målet för denna om 8%-9% tycker vi är lågt. En marknadsledare i verkstadsindustrin med högkvalitativa produkter bör kunna ligga betydligt högre där 15% – 20% i rörelsemarginal inte är orimligt. Förklaringen ligger i det aggressiva försäljningsmålet om 12 miljarder dollar innan 2020. Att växa omsättning och rörelsemarginal samtidigt är svårt. Investeringarna är och kommer att vara fortsatt stora i utveckling av ny teknologi och nya produkter (större än marknaden väntat sig) vilket direkt påverkar rörelseresultat och rörelsemarginal.
Att Autoliv ökar sina investeringar är trots allt positivt då det visar på stark efterfrågan i företagets produkter. Eftersom ledtiden fram till lansering av nya produkter är två till tre år måste Autoliv i viss mån ta kostnaderna i förväg. I gengäld finns stora möjligheter att öka försäljning och rörelsemarginalen när dagens investeringar bär frukt.
Autolivs resa mot högre försäljning och rörelsemarginal ser ut att vara spikrak. Förutsatt att efterfrågan av bilar utvecklas positivt, där utvecklingen i Kina och övriga Asien blir avgörande, kommer vi med intresse följa upp rörelsemarginalen där vi inte blir förvånade om den når 15% innan årtiondets slut.