Ökad försäljning men med allt sämre lönsamhet
Doro har haft ett tungt mittenhalvår lönsamhetsmässigt där företaget i både kvartal två och tre fortsätter på en tråkig utveckling där intäkter och rörelseresultat går åt olika håll. Problemen som ges som förklaring är främst två. Det ena är försenade leveranser från underleverantörer av telefoner, Doro har ju ingen egen tillverkning. Det andra är Doro Care vars ramavtal med SKL (Sveriges kommuner och Landsting) har överklagats av en konkurrent. Detta har lett till att nya affärer frusit fast i väntan på att överklagandet skulle avgöras i kammarrätten. Totalt sett har därför intäkterna blivit lägre än förväntat samtidigt som kostnaderna blivit högre.
På basis av detta valde Doro att i juli gå ut med en vinstvarning samtidigt som Doro Cares VD, Ulf Lindsten, valde att avgå. Trots allt visar Doro en ökning av omsättningen med +11,8% i kvartal två och +6% i kvartal tre. Rörelseresultatet går fortsatt i motsatt riktning och blev endast 4,9 MSEK i kvartal två ( jmfr 29,3 MSEK i 2015) vilket är blygsamma 0,9% i EBIT rörelsemarginal. I kvartal tre var EBIT 13,9 MSEK (29,7 MSEK) vilket är 2,9% i rörelsemarginal. Utsikterna för helåret 2016 pekar på samma förhållande, dvs högre omsättning jmfrt 2015 men med än lägre lönsamhet, rörelsemarginal.
Vinstvarnar igen och VD avgår
Att lönsamheten för 2016 försämras mer än väntat bekräftades den 8 december då Doro ännu en gång vinstvarnade. I företagets pressmeddelande sägs också att bolagets VD sedan nio år, Jérôme Arnaud lämnar bolaget. Prognosen som nu ges pekar på ett rörelseresultat på endast 40-50 MSEK, dvs en halvering mot tidigare prognos på 95 MSEK.
Vår kommentar:
Det räcker inte att vara en visionär VD. Det räcker inte att endast öka försäljning och omsättning över ett antal år. Förr eller senare förväntar sig ägare och styrelse att också rörelsemarginalen rör sig uppåt. Speciellt om det uttalats ett konkret mål på rörelsemarginalen. I Doros fall 10%. Nu har rörelsemarginalen hamnat väldigt långt från målet.
Att omsättningen ökar trots ovan beskrivna problem är visserligen positivt men en rörelsemarginal på endast ca 2% duger helt enkelt inte. Den faktiska och genomförda strategin har bevisligen varit att öka marknadsandelar inte att nå ökad rörelsemarginal. Här har länge saknats en resplan för att nå de målsatta 10%. Ja, visioner har funnits. Optimism har funnits. Men ledarskap handlar idag om att förverkliga de planer man visar i presentationer givna i styrelserummet och till aktieägare. Här har uppenbarligen Jérôme Arnaud gravt misslyckats. Potentialen finns i bolaget. Hur denna potential i praktiken skall realiseras av nästkommande VD blir intressant att följa. Risken för att bli uppköpt av någon av de stora mobiltillverkarna har i dagens läge givetvis ökat.
Vi frågade tidigare om Doro kommer att lyckas?