Mätteknikföretaget Hexagon har gjort det igen!

Q4 var bättre än väntat, omsättningen ökade med 10% till 815 MEUR och rörelsemarginalen steg till nytt rekord 24,2%. Hexagon har kontinuerligt ökat rörelsemarginalen och deras systematiska resa är ett bra exempel på hur man får stjärnstatus av analytiker och affärsjournalister.

 

Hexagon RM Png

På kapitalmarknadsdagen 4 december 2015 var Hexagonchefen Ola Rollén en aning försiktig om utvecklingen 2016 p.g.a. turbulensen på vissa geografiska marknader och konsekvenserna av den svaga oljeindustrin i USA. Men siffrorna från december lyckades man putsa till en aning. Omsättningen i Q4 ökade med 10% mot utlovade 6-9%. En bidragande orsak var en stark Europamarknad.

Det många nu är spända på är om Hexagon kommer att klara de långsiktiga målen som sattes 2011: att 2016 – dvs. i år! – omsätta 3,5 MEUR samt att nå rörelsemarginalen 25%.

Hexagon har gjort en mycket stark rörelsemarginalresa från 4,8% 2005 till 24,2 % i Q4, 2015.

  • Hur har man lyckats med det?
  • Vad är hemligheten bakom framgångsresan under så många år?
  • Hur är synsättet?
  • Vilka är metoderna och verktygen?
  • Hur styrs Hexagon?

Här är några svar:

Kundvärdesynsättet – är väldigt dominerande, det genomsyrar hela bolaget. Dagens Hexagon är en lösningsorienterad leverantör av applikationer. Den kontinuerliga förskjutningen mot lösningar med högre värde och lönsamhet bidrar steg för steg på vägen mot målet 25% rörelsemarginal 2016.

Hur ser Hexagons resa ut?

Hexagon arbetar nära sina kunder hela tiden, hjälper dem att arbeta med sina utmaningar som en källa till innovation och tillväxt – Tillsammans tar de fram innovationer som bryter mot traditionella affärsmodeller och som tillför nya sätt att skapa värde.

Den lösningsorienterade strategin:

  • Förvärvstakten är hög. 2015 gjordes 8 köp. Alla förvärv görs i syfte att komplettera teknikportföljen, stärka närvaron i viktiga branscher, allt inom ramen för den lösningscentrerade strategin.
  • Utökning av portföljen med branschspecifika lösningar för kompletterande arbetsflöden inom bl.a. gruvor och lantbruk
  • Den finansiella rapporteringen är anpassad till den lösningsanpassade strategin. Nya rapporteringssegment infördes fr.o.m. 2015. Varje segment har sin egen mix av hårdvara, mjukvara och tjänster. Det gemensamma målet är att leverera värdefull info och binda ihop informationsöar i organisationer och distributionskedjor.
  • Hexagon satsar också starkt inom FoU. De slår vakt om sin ledande position och investerar kraftigt. Det är avgörande för upprätthållandet av kompetensen hävdar man. Det leder också till starkt motiverade medarbetare. 2014 motsvarande FoU 11% av försäljningen.
  • Snabbt beslutsfattande. Hexagons organisation (15.891 anställda 2015) är decentraliserad. Det som eftersträvas är en arbetsmiljö med tydligt ansvar, en platt organisation och minimal byråkrati.

Hur styrdes Hexagon för tre år sedan? – Hur gick tankarna då?

När vi fick tillfälle att göra en exklusiv personlig intervju med Ola Rollen våren 2013 ställde vi frågan:

Vad är hemligheten bakom Hexagons framgångsresa?

  • ”Det är oerhört viktigt att förstå vilka kundernas behov är och var de härrör i kundernas processer.”
  • Hur vet ni vad kunderna vill ha? ”Vi kör med pilotprojekt där vi dokumenterar kundvärde med hög detaljnivå, sedan tar vi betalt för så mycket av kundvärdet som möjligt. Sedan rullar vi ut nya koncept och lösningar baserade på vad vi har lärt oss. Vi sparar så mycket åt kunden så att det är svårt att begripa ibland.”
  • ”Det gäller att sätta tuffa mål och kommunicera samma mål internt och externt”
  • ”2000 till 2005 tog Hexagon rörelsemarginalen från några procent till 10%, mest genom att sälja av delar och omstrukturera. Efter 2005 fokuserade vi på den nya kärnaffären och började sälja lösningar, och då lyfte marginalen”
  • Ni har ingen egen tillverkning och lägger stor vikt vid projektstyrning, vilka är de tre viktigaste kriterierna?
    1. ”Att en kund är intresserad att delta som sponsor
    2. Att vi följer vår utvecklingsprocess ”HIP” (Hexagon Innovation Process)
    3. Att projektet inte tar längre tid än två år.”
  • Du säger att er resa inte är någon hemlighet, vilka råd skulle du vilja ge till andra som vill göra något liknande?
    – ”Förstå kundens behov, uttalade och outtalade
    – Ändra säljprocessen från säljande till konsulterande, hitta möjligheter
    – Sätt tydliga och tuffa mål, kommunicera och följ upp”

Hur ska rörelsemarginalmålet 25% kunna uppnås i år?

Enligt årsredovisningen för 2014 förväntas ökningen ske till följd av att:

  • Den lösningscentrerade strategin får full kraft
  • Andelen mjukvara av försäljningen ökar
  • Förvärven inriktas allt mer på mjukvara
  • Positiv påverkan på den organiska tillväxten
  • Nylanserade produkter med högre bruttomarginal

Vår kommentar

Vad ska målen vara efter 2016, stabilt 25% eller fortsatt framåt och uppåt?

Vecka 16 vet vi ännu mer, och då uppdaterar vi berättelsen om Hexagons framgångsrika resa mot starkare rörelsemarginal.

Hexagon fakta

Läs senaste uppdateringen av Hexagon här.

All information och data är hämtad från officiella källor.