Husqvarnas resa mot lönsam tillväxt
När Kai Wärn tillträdde som VD för Husqvarna var målet att under 2016 nå en rörelsemarginal på 10 %. Resan var första steget i en längre resa mot lönsamt tillväxt 2020.
För att nå första steget på resan mot en ökad rörelsemarginal sattes fokus på både kostnads- och intäktsjakt, där huvuddelen gick under namnet Operational Excellence för att nå en effektivare och billigare tillverkning. Intäktsjakten var egentligen en marginaljakt där det för ett affärsområde handlade om att öka marginalen genom att tacka nej till för dåliga affärer med bristande lönsamhet. Det handlade mycket om att stoppa en del av intäktsläckaget.
När nu marginalförbättringsprogrammet har löpt ett par år och 2016 närmar sig är vi naturligtvis nyfikna på hur det har gått. I en artikel i Dagens Industri 3 juni 2015 kan vi bland annat läsa:
”Det har gått bra för Husqvarna sedan du blev vd i juli 2013. Men om du är självkritisk och ser i backspegeln. Vad skulle du ha gjort annorlunda?
Jag är rätt självkritisk som person, men jag är inte våldsamt kritisk till vad vi har gjort de här två åren. Jag tycker att vi har gjort rätt saker. Det viktiga för oss är att stegvis gå från marginalförbättringsprogrammet till att jobba mer med lönsam tillväxt.
Valutakurserna har utvecklats ytterst oförmånligt för er det senaste året, framför allt eftersom ni exporterar produkter från USA till Europa. Givet det, borde du inte tona ned förväntningarna på att ni ska nå en rörelsemarginal på 10 procent för 2016?
Det skulle vi kunna välja att göra, men vi gör det inte. Jag är av åsikten att vi har ett mål och vi gör vad vi kan för att säkra det målet. Vi har definierat ytterligare aktiviteter som ska ge understöd till det. Men det kommer att hända mycket mer innan 2016 är över, så att ge upp målet i det här läget känns inte aktuellt. Vi gör vad vi kan, om det sedan räcker hela vägen återstår att se.
Men det betyder alltså att du måste hitta en halv miljard i nya besparingar för att nå 10 %?
Allt annat lika är det i princip vad det betyder. Utöver besparingar finns det naturligtvis andra åtgärder för att förbättra marginalen, som exempelvis prishöjningar för de produkter som drabbas av de ofördelaktiga valutaförändringarna eller mixförändringar bland de produkter vi säljer.
Finns det risk för att ni vidtar panikåtgärder för att nå marginalmålet 2016?
Vi gör ingenting som inte är långsiktigt rätt. Det är inte till priset av kortsiktighet vi gör de här sakerna. Åtgärderna stärker vår konkurrenskraft över tid.
Ert finansiella mål är en rörelsemarginal på över 10 procent för en konjunkturcykel. Ska ni höja målet?
Styrelsen gör en granskning av de finansiella målen med regelbundenhet. Det innebär att vid någon tidpunkt kommer styrelsen att titta på dem och göra en avvägning. Det är ett rörligt mål.
För givet att ni nästa år ska ha en marginal på 10 procent och du säger att ni därefter har ytterligare förbättringspotential så är väl nuvarande marginalmål för defensivt?
Jag tror att det finns förmåga i bolaget för 2017 och 2018 att göra mer. Frågan är bara hur vi väljer att utnyttja den styrkan – om vi väljer att utnyttja mer resurser för att optimera lönsam tillväxt eller om vi väljer att prioritera marginalförbättringar. Jag vill öka intjäningen, och har hittills haft stöd för det i styrelsen, men det är inte så att det finns ett glastak på 10%. Sedan kommer rörelsemarginalen också att variera beroende på hur bra säsongen är.
Hur länge är det lämpligt att ha ett vd-uppdrag innan man tar ett nytt?
Ytterst är det ett beslut för styrelsen. Men om man kommer in med en väldigt stor förändringsagenda och många ideer behöver man fem sex år för att ha en rimlig chans att genomföra dem. Det är svårt att göra på kortare sikt, men det kan behövas mer. Det kan vara skadligt att dra upp mycket damm och lämna mitt i en sådan förändringsprocess.”
I samband med rapporteringen för årets första nio månader gör Dagens Industri en ny intervju 22 oktober 2015. Rubriken är ”Husqvarnas vd tvingas flytta fram marginalmålet”.
”När räknar du med att ni når 10 procents rörelsemarginal?
Eftersom de resultatförbättringar vi gör 2016 måste kompensera för valuta så verkar det som om vi har åtminstone ett års försening. Men det är också viktigt att se att vi har fördubblat vårt rörelseresultat på rullande tolv månader från 2013.
Bokslutskommuniken för 2015
“Förbättringarna fortsatte för koncernen in i det säsongsmässigt mindre viktiga fjärde kvartalet. Valutajusterat var omsättningen 2% högre än motsvarande kvartal föregående år. Divisionerna Husqvarna, Gardena och Construction ökade med 6% vardera. Nedgången för Consumer Brands var 10%, vilket återspeglar våra ambitioner att prioritera värde framför intäkter.
Det accelererade förbättringsprogrammet fortsatte att generera positiva resultat, i huvudsak relaterade till ytterligare kostnadsminskningar.
Det accelererade förbättringsprogrammet avslutades framgångsrikt i slutet av 2015. På två år har koncernens rörelseresultatet förbättrats med 85%, exklusive jämförelsestörande poster, och marginalen har återhämtat sig från 5,3 till 8,2 procent trots en utspädning på mer än en procentenhet till följd av valutaomräkningseffekter på omsättningen.
Vi bygger vidare på och tar tillvara på framgången av det accelererade förbättringsprogrammet och den starka förbättringstrenden och siktar på ytterligare kostnadsreduceringar och effektivitetsförbättringar under 2016- 2017. De ytterligare effektiviseringsåtgärderna kommer att fokusera på fortsatta aktiviteter för att minska produktkostnaden, minskning av indirekta material och logistikkostnader, kapacitetsanpassningar i leveranskedjan och förbättrad effektivitet när det gäller försäljnings- och administrationskostnader.”
Vår kommentar
Ska bli intressant att följa Husqvarnas resa mot 2020 när man nu också ska börja fokusera på att höja rörelsemarginalen baserat på kundernas behov.
Hur hög kan rörelsemarginalen bli när Husqvarna också sätter fokus på ökad kundnytta?
Läs senaste uppdateringen av Husqvarna här.
All information och data är hämtad från officiella källor.