Nytt intäktsfokus

Välj de produkter/tjänster som har bäst lönsamhetspotential för valda kunder och marknader.

I arbetet med planering av resan mot ökad rörelsemarginal kommer det att bli tydligt vilka produkter/tjänster som ska prioriteras för olika kunder och marknader, och inte. För att fånga de bästa marginalerna bör företagets resurser prioriteras för dessa områden, samtidigt som man tar ställning till hur områden med lägre marginaler ska hanteras. Går det att behålla dem, men använda mindre resurser? Är e-handel ett alternativ?

Det naturligaste är att prioritera och växa med valda kunder i de lönsammaste segmenten och/eller lämna övriga segment och kunder till konkurrenterna?

Vid dessa val är det viktigt att analysera värdet idag och potentialerna imorgon för att kunna göra en tydlig resplan med välutvecklat intäktsfokus både idag och för framtiden.

Arbetet ska inriktas på att bygga marginaler, snarare än att sälja produkter och tjänster. Det gäller att utveckla kunderbjudanden som både fyller kundernas uttalade och outtalade behov, samt att ha en tydlig prisstrategi för att kunna hämta hem potentiella intäkter och marginaler.

Sammanfattningsvis gäller det att skapa en intäktsmodell som täcker in vad kunderna ska betala för. Hur mycket de ska betala, när och med vilka villkor. En rätt anpassad intäktsmodell kan vara helt avgörande när kunden väljer leverantör, samt för intäktsflöde och lönsamhet.

Följ resan mot ökad rörelsemarginal:

Etapp 1 – Intäktsanalys
Etapp 2 – Nytt intäktsfokus
Etapp 3 – Kundvärdekommunikation
Etapp 4 – Kundvärdeförsäljning
Etapp 5 – Ökad rörelsemarginal

Nästa etapp:

Kundvärdekommunikation