Intäktsanalys

Kan du svara på frågan vad dina kunder är villiga att betala för?

I bästa fall betalar de vad du vill ha för din produkt/tjänst, och båda parter gör en bra affär.

I de flesta fall ser det inte ut så. Därför har vi utvecklat en metod för att ta reda på vad kunden är villig att betala för, och inte! Metoden pekar också på vad kunden anser viktigt idag och vad som kommer att vara viktigt framåt i tiden.

Det är inte ovanligt att företag säljer sina produkter/tjänster baserat på tekniskt innehåll och vilken prestanda de har, snarare än vilka behov de fyller hos kunden. Sådana behov kan vara att lösa flaskhalsar eller att ta fram nya lösningar för kundens kund.

Genom att metodiskt ta reda på vad kunderna har behov av visar det sig vilka egenskaper och resultat kunden är villig att betala mer för, samt vad de inte alls vill betala för. Metoden sätter också detta i relation till vad dina viktigaste konkurrenter erbjuder – och hur din kund värdesätter deras erbjudande i förhållande till ditt.

Beslutsunderlaget kommer att bestå av tre komponenter:

  • Förståelse för kundernas uttalade och outtalade behov.
  • Sammanfattning av er kunskap om produkter/tjänster för olika kunder/marknader.
  • Intäktskonsult.se´s kryddning baserat på erfarenheter från liknande affärssituationer.

Tillsammans blir det en stabil plattform för utveckling av ditt kunderbjudande – som resulterar i en lönsammare lösning för dig och din kund.

Din resa mot ökad rörelsemarginal har börjat.

Följ resan mot ökad rörelsemarginal:

Etapp 1 – Intäktsanalys
Etapp 2 – Nytt intäktsfokus
Etapp 3 – Kundvärdekommunikation
Etapp 4 – Kundvärdeförsäljning
Etapp 5 – Ökad rörelsemarginal

Nästa etapp:

Nytt intäktsfokus