Sandvik 2017

 

 

Våra kommentarer

Januari 2018 – Bästa rörelseresultatet på många år

Sandvik publicerade sitt resultat för 2017 5 februari, och det visade sig att förändringarna som gjorts under ledning av nye VDn Björn Rosengren lönat sig. Sandvik visar både ökat rörelseresultat och ökad rörelsemarginal, och anledningen till detta anses vara att försäljningen ökat på alla regioner och för alla segment.

Februari 2017 – Framgångsrikt 2016

Sandvik hade ett mycket händelserikt och framgångsrikt år där resultaten överträffade alla förväntningar. VD Björn Rosengren är nöjd med hur fastlagda planer nu realiseras även om vissa saker inte blivit genomförda.

Läs mer.

December 2016 – Här går det framåt

Kvartal tre 2016 blev en vändpunkt uppåt i Sandviks resultatutveckling. Trots en minskande försäljning, pga allmän stiltje på marknaden, så lyckades företaget öka sin rörelsemarginal.  Björn Rosengren har haft stora förväntningar på sig allt sedan han tillträdde som VD.

Läs mer.

Juni 2016 – Sandvik sätter mål för rörelsemarginalen

Kapitalmarknadsdagen 24 maj i Sandviken var en dag med förväntningar på nya VD Björn Rosengren att efter sex månader uttala skarpa finansiella mål. Dessutom, förklara mer i detalj på vilket sätt lönsamheten skall kunna förbättras.

Svaren fanns där i mer eller mindre konkreta ordalag. Istället för som tidigare ha ett tillväxtmål om 8 % per år uttalas nu ett resultatmål. Detta resultatmål på rörelsemarginalen, EBIT, sätts att öka med 7 % per år även om marknaden inte växer och efterfrågan ökar.  Siktet är inställt på 2018 och ett mål på 18 % i rörelsemarginal.

Läs mer.

Februari 2016 – Sandviks stjärnglans åter?

I ett flerårsperspektiv har Sandvik gått klart sämre än andra svenska verkstadsbolag, en förklaring Sandvik själva i stor utsträckning hänvisar till är marknadens utveckling. Den totala efterfrågan på Sandviks marknad har haft svag tillväxt, inte växt alls, eller t.o.m. gått tillbaka i vissa delar.

Frågan är om Sandvik inte anpassat sig tillräckligt snabbt eller om man inte varit tillräckligt bred i sin affär och stark i sitt erbjudande för att över tid skapa lönsam tillväxt. Lönsam tillväxt var också vad Olof Faxander satte i fokus vid sitt tillträde 2011. Utfallet har dock inte varit i linje med målen.

Läs mer.