För att öka rörelsemarginalen har vi lagt upp en resa med flera stationer, och för varje station finns några enkla tips.
1 – Intäktsanalys
- Vilka kunder och produkter är mest lönsamma?
- Gör en lista i fallande lönsamhetsordning
- Vad ligger bakom de mest lönsamma produkterna och kunderna, idag och imorgon?
- Gör kundvärdeintervjuer med de mest lönsamma kunderna
- Vilka kundsegment har bäst potential för att öka lönsamheten de kommande åren?
- Gör segment baserat på kundernas behov och lönsamhet
2 – Nytt intäktsfokus
- Fokusera på de mest lönsamma segmenten i affärsarbetet,
- Ge ett bättre anpassat kunderbjudande och räds inte att ta betalt därefter.
- Sätt mål.
- Tydliga, mätbara, realistiska mål som är begripliga och motiverande
- Prissättningen blir avgörande för marginalutvecklingen
- Bestäm metod, modell och policy. Följ upp avvikelser noga.
3 – Kundvärdeförsäljning
- Utbilda säljarna i det nya arbetssättet
- Gå igenom vilka argument och vilken prissättning som nu gäller
- Låt varje säljare ta kontakt med en av sina kunder
- Gå systematiskt igenom alla behov, uttalade och outtalade.
- Sätt dig in i kundens situation och förstå hur ni bäst fyller kundens behov
- Ansträng dig för att visa att du vill och kan leverera det.
4 – Kundvärdekommunikation
- Uppdatera kommunikationen för att säkerställa att den stödjer nya kunderbjudanden
- Koppla kommunikationen till de konkreta behov dina viktigaste kunder har.
- Säkerställ att de efterfrågade kundvärdena presenteras som unika realistiska köpargument.
- Erbjudandet kommuniceras ur ett utifrån- och in-perspektiv. Inte tvärtom.
- Se till att all kommunikation är konsekvent, från säljmaterial, manualer till hemsida.
- Allt kommunicerar.
5 – Implementering
- Säkerställ att alla berörda inom företaget förstår och agerar efter det nya arbetssättet.
- En förändring som bygger på delaktighet går smidigast att implementera med önskat resultat.
- Högsta ledningen måste visa starkt personligt engagemang vid stora förändringar.
- Förklara, diskutera, lyssna, ta till sig kritik och ändra om/när det behövs.
- Det viktigaste av allt är dock att ha de viktigaste kunderna i fokus och leverera det kundvärde som förväntas.
- Det kommer att vara grunden för att kunna ta hem det förväntade värdet och höja marginalen.