I början av 2015 intervjuade vi VD och Koncernchef Johnny Alvarsson i det framgångsrika Indutrade.
Hur har det gått sedan dess?
För den läsare som inte känner till koncernen: Indutrade är ett teknikhandelskonglomerat som har varit en ”förvärvsmaskin” under många år med fokus på välskötta små och medelstora företag. Idag är det 200 bolag i olika branscher i 27 länder. Bolagen som ackvireras får fortsätta verksamheten som tidigare och med samma VD, förutsatt att resultaten fortsätter att vara goda. 2004 var omsättningen 3,6 miljarder kronor. 2015 omsatte koncernen 12 miljarder kronor med rörelsemarginal EBITA 12 %.
Johnny Alvarsson, hur gick det i Q3?
”I Q3 har vi haft bra fart i alla 200 bolag med två undantag som berodde på den kraftiga nedgången inom marine och oil”. Det har vi hanterat tack vare risk-spridningen i många branscher, segment och länder. Givetvis också tack vare den starka företagskulturen som bygger på en osedvanligt kraftigt decentraliserat beslutsfattande. Det enda som styr oss i alla bolag är:
– Nr.1 Enkla och tydliga mål. – Nr.2 Tillväxt varje år.
Vår Benchmarkingtävling, som utser en vinnare per år bland de 200 bolagen, styr nog indirekt, skapar inspiration i bolagen.”
Ni har stor nytta av er Benchmarking modell. Berätta hur det går till.
”Varje kvartal redovisas resultatet för alla VDar, de ser både sitt eget resultat och kollegornas, det ackumulerade helårsresultat är basen, årets vinnare respektive bäst under fem år. ”
- Vilka är kriterierna, är de kvalitativa eller kvantitativa?
”Det är enbart kvantitativa lättförståeliga mål.”
- Vad hade t.ex. det företag som vann 2015 förändrat/förbättrat?
”Bolaget har ett stort fokus och ökade omsättning och vinst kraftigt under 2015.”
- Vad kunde övriga företag inom Indutrade lära sig av just det fallet?
”Bolaget har arrangerat utbildningar i Lean Manufacturing och 5S för systerbolag.”
Om du blickar tillbaka, blev det som du hade tänkt dig i februari 2015? Vilka är glädjeämnena?
”Att vi återigen klarade vårt rörelsemarginalmål 10 % med marginal. Sedan finns det förstås lokala framgångar, t.ex. att Finland går bra nu.”
Vad blev inte som du hade tänkt dig?
”Construction marknaden i England som har gått ned p.g.a. Brexit. Valutorna som har svängt kraftigt, Us dollarn, Engelska pundet, Norska kronan och svenska kronan. Totalt är valutapåverkan liten på koncernnivå men för enskilda bolag tar det tid att anpassa sig till snabba valutaförändringar. Och marina sektorns fortsatta nedgång.”
Vilka är lärdomarna med sikte på framtiden?
”Det går inte att förutse vad som kommer att hända hur man än försöker. Fokusera bara på din egen plan och var samtidigt beredd att anpassa dig efter vad på vad som händer i omvärlden. För oss är det bra att ha många små snabba bolag som alla är nischade.”
Har ni fortfarande samma affärsmodell?
”Absolut. Affärsmodellen med ett stort antal förvärv skapar goda förutsättningar för att nå lönsamhets- och tillväxtmål även i sämre tider”.
Har AO chefernas roll, agerande och flitiga resande till bolagen ändrats i något avseende?
”Nej. Varför ändra på något som fungerar bra? Flera AO chefer driver i princip ett mindre Indutrade. De stödjer varandra vid behov.”
Vad beror AO Flow Technologies resultat i Q3 på (2,9% lägre EBITA än Q3, 2015), är det bara oflyt?
”Det beror på två bolag som är starkt beroende av marin, och att vi stänger ett bolag i Ryssland.”
Hur ser du på ert marginalarbete i dagens marknadsläge? Vilka åtgärder har bitit bäst vid sidan av direkta kostnadsanpassningar?
”Ja det är tuffare där ute, konkurrensen har ökat, delvis beroende på en del valutaförändringar. Internt driver vi varandra lite hårdare, vi brukar skämta om oss själva: Are we a quoting company or a selling company? Vi putsar regelbundet på vårt agerande tack vare benchmarking systemet, exempelvis använder även engelsmännen valutaklausuler nu. Och vi använder våra starka sidor t.ex. ”Det kostar mycket mer för oss att serva er, vi måste få mer betalt. I annat fall måste vi kanske dra oss ur.”
Finns det mer att hämta på intäktssidan i bolagen?
Ja det finns det alltid. I vissa av de nya bolagen finns det större potentialer.
Hur ofta upplever ni prispress?
”Alltid, men med tekniska produkter kommer kvalitet och leveransprecision före pris. Valutaförändringar är ett problem som just nu orsakar prisökningar i vissa länder vilket kunderna inte uppskattar. Men samtidigt vet de att vi är en kunnig och stabil leverantör på alla plan så det brukar lösa sig”.
Om du skulle bestämma dig för att höja Indutrades EBITA- marginal 1% enhet till fjolårets nivå i Q3: 12,7%; vad skulle ni då göra?
”Åtgärderna måste vara individuella för varje bolag. Det kan t.ex. handla om att sällanköpskunder får betala ett högre pris pga. högre hanteringskostnader, ett annat område kan vara att fokusera och ha ett smalare produktprogram.”
Hur fångar ni upp den efterfrågan som inte finns ännu, dvs. latenta behov?
”Att hela tiden försöka hitta ännu bättre lösningar för våra kunder.”
Som vanligt har ni köpt många bolag i olika länder, i år har 11 förvärv genomförts. Hur klarar ni den höga förvärvstakten år efter år?
”Största skälet är att vi inte letar synergier, bolagen dockas bara in i vår redovisning”. Ca 60 % av företagen får vi kontakt med därför att mäklarna i Europa känner oss och vet vad vi söker. Det beror också på att ägare i mindre bolag gillar vår affärsfilosofi. Säljer de till oss får deras livsverk fortsätta på samma sätt som tidigare. Vi kommer inte in för att ändra det som fungerar”.
Ni är starkt fokuserade på komponenter till industriprocesser. Är det inte lockande att börja snegla på större åtaganden, t.ex. delsystem?
”Satsa och satsa, får vi kännedom om något köpobjekt med mervärden och med lovande framtidsutsikter kan vi slå till. Det gjorde vi i England. Där har vi idag två bolag som jobbar med testsystem i form av läckagetester och ytterligare ett i Sverige. Det området är mycket större än man tror, täthetstester förekommer ofta i Industrin det är ett tillväxt område.
Ett annat utvecklingssteg vi har börjat ta är att gå in i nya segment. Infrastruktur är ett sådant exempel. Huvudorsaken är att det inte är någon större tillväxt inom industrin, branscher konsolideras och steget därefter leder till press på leverantörernas priser.”
Digitaliseringen är ett aktuellt ämne i media, hur ser du på det? Är det en möjlighet eller ett hot inom ramen för Indutrades affärsmodell?
”Det börjar komma i vår industri i liten skala. Våra bolag är generellt problemlösare åt våra kunder varför man fortfarande är beroende av personliga möten och diskussioner för att specificera produkterna.”
Bara ett kvartal kvar för dig i Indutrade – hur känns det?
”Det har varit en fantastisk resa under snart 13 år. Vi har haft resultatmässiga framgångar, vi har överskridit våra mål alla år utom 2009 då även vi drabbades av den ekonomiska krisen. Jag har sett människor växa, träffat många spännande människor och det har blivit många roliga minnen”. Jag har träffat oerhört många entreprenörer, alla med sin specifika historia. Även om jag själv brinner för vår decentraliserade affärsmodell blir jag ibland förundrad över hur väl den fungerar. Ger man människor befogenheter och ansvar förvaltar de det över förväntan.
Johnny Alvarsson lämnar Indutrade i mars 2017 och blir styrelseproffs en del av sin tid. Redan nu är han ledamot i flera bolag, och även ordförande i FMMattsonMora Group. Och fler uppdrag lär det bli. Vad beror intresset på?
”I de flesta fall är det nog att jag har visat att det går att skapa uthållig resultatutveckling år efter år med ett decentraliserat arbetssätt samt min fasta övertygelse om styrkan i att släppa mycket stort ansvar till de chefer som arbetar operationellt, de som är närmast kunderna, har lång teknik- och affärserfarenhet och känner sina bolag bäst. All personal är motiverad för de kan vara med och påverka sitt eget bolag.”
Vad har du för råd till din efterträdare Bo Annvik?
”Det tar Indutrades företagskultur hand om (säger Johnny med ett leende). Med det menar jag våra 200 självgående bolag som arbetar självständigt och gör det med framgång.
Vår kommentar
Indutrade är ett lysande exempel på lönsam tillväxt, genom att de kontinuerligt jobbar med att öka omsättningen med samma eller bättre rörelsemarginal. Resultatet är att de senaste 5 åren har rörelseresultaten ökat mer än 50 % till över 1200 MSEK.