Huvudmålen för 2015 var som bekant att nå en omsättning på 3,5 miljarder euro och en rörelsemarginal på 25%. Målen förlängdes senare till 2016. Baserat på Q3 resultaten 2016 (som presenterades 28 oktober) kommer inte målen att nås. Utfallet i det kvartalet var inte tillräckligt: Omsättning 779 miljoner euro (742, 2015). Rörelsemarginal 23,1% (22,6% 2015).

Förklaringarna som lämnats om Q3: ”Som väntat redovisade den kraft- och energirelaterade verksamheten ännu ett svagt kvartal till följd av en tuff jämförelseperiod och en nedgång i olje- och gassektorn.”

Förväntningarna inför Hexagons Kapitalmarknadsdag 16-12-01 var stora av flera skäl. Ett var hur nära marginalmålet 25% skulle man komma, ett annat var i vilken grad turbulensen runt Ola Rollén hade påverkat koncernen och honom själv.

Han brukar ta i rejält när det gäller mål, så också i det femte målpaketet. Låt vara att det är hela fem år fram till målgång, å andra sidan finns det vissa tecken på att det börjar bli lite svårare för tillväxtföretag att storma fram. De nya finansiella målen fram till 2021 är en årlig tillväxt på 8%, varav 5% organisk, och en rörelsemarginal på minst 27%. Det lugnade tydligen analytikerna, men först några dagar senare. Sedan dess har spekulationerna tagit fart igen om olika framtidsscenarier för Hexagon.

Vår kommentar:

Vi gillar Ola Rolléns statement på Kapitalmarknadsdagen vid presentationen av de nya ambitiösa målen: ”Att alltid sträva efter att höja rörelsemarginalerna är en kvalitetsstämpel.”

I Q1- Q3 har rörelsemarginalen inom Industrial Enterprise Solutions minskat med 1,1 procentenheter.  Tre kvartal är en lång tid. Nedgången förklaras med valutaförändringar och svag efterfrågan? Vad gör man för anpassningar för att matcha lägre efterfrågan? Pågår omstruktureringar i business mix?

Eftersom Ola Rollén har satt upp nya tuffa mål fram till 2021, kommer Hexagon troligtvis att tvingas sälja bolag med för låga marginaler och ännu mer fokusera på nya bolag med höga marginaler, utan att tappa för mycket volym?

Att fortsatt växa kundbasen är kritiskt viktigt för Hexagon då styrkan i deras affärsmodell ligger i repetitiva intäkter för nyttjande av mjukvara, uppgraderingar och service. Idag kan Hexagon närmast beskrivas som ett IT-bolag med industriprodukter där dessa är allt mer integrerade i kundens operativ system och således av stor betydelse för kundens framgång. Detta gör även att Hexagons produkter och tjänster är svåra, och kostsamma, att byta ut mot en annan leverantör och konkurrent till Hexagon.

Medvind från USA.  Donald Trump har gett löften om stora bygg- och infrastruktursatsningar. Detta är del av Hexagons marknad. Med 25% av intäkterna från USA och med 31% relaterade till bygg- och infrastruktur har Hexagon goda möjligheter för tillväxt i både intäkter och rörelsemarginal.

Vi frågade tidigare om Hexagon tappat sin stjärnstatus?