Marginalökning med intäktsjakt

När ett företag behöver öka sin rörelsemarginal är första tanken – Kostnadsjakt!

Det brukar innebära personalneddragningar och effektivitetsjakt, ofta under en period med krisstämpel som påverkar organisationen negativt med stress och osäkerhet.

Naturligtvis måste ett företag ha kontroll över sina kostnader för att vara framgångsrikt. Kontinuerlig kostnadsjakt är en naturlig del av alla framgångsrika affärsmodeller.

Det borde vara lika naturligt att kontinuerligt förbättra sina intäkter och marginaler, de har ju minst lika stor inverkan på rörelsemarginalen. Vi ser det som en resa där agerandet i varje etapp har sin givna betydelse för att nå slutmålet – Ökad rörelsemarginal.

Det finns företag som genomför sin resa ordentligt, som konsekvent bygger upp en hållbar affärsmodell där rörelsemarginalen förbättras år från år. Hexagon är ett mycket bra exempel.

Intäktskonsult.se har varit engagerade i många företags resor i olika branscher och har byggt upp en unik erfarenhet och kompetens inom intäktsjakt för ökad rörelsemarginal, både som linjeansvariga i Sverige och internationellt och som specialister/konsulter i många år.

Följ med på resan mot ökad rörelsemarginal:

Etapp 1 – Intäktsanalys
Etapp 2 – Nytt intäktsfokus
Etapp 3 – Kundvärdekommunikation
Etapp 4 – Kundvärdeförsäljning
Etapp 5 – Ökad rörelsemarginal

Första etappen:

Intäktsanalys