Våra kommentarer
Januari 2018 – Tillbaka på banan
31 januari publicerade Volvo resultatet för 2017, och det är det bästa resultatet för de senaste 10 åren både vad gäller rörelseresultat och rörelsemarginal. Den resplan som Olof Persson startade och som Martin Lundstedt vidare-utvecklat visar nu att Volvo är på rätt väg.
Nästa steg blir att fortsätta förbättra verksamheten för att nå målet med >10 % rörelsemarginal över en konjunkturcykel. Eftersom det råder högkonjunktur nu krävs ytterligare förbättringar för att nå målet.
Oktober 2017 – På rätt väg igen
I slutet av augusti kommunicerade Volvo ett nytt mål för rörelsemarginalen – >10 % över en konjunkturcykel.
När Olof Persson var VD sattes ett mål på 12 %, baserat på en tydlig resplan över tre år. Under den nya VDn har det inte satts ett tydligt mål för rörelsemarginalen, vilket rönt en del kritik från analytikerkåren. Efter tredje kvartalet är nu rörelsemarginalen 9,1 % för de senaste 4 kvartalen.
Mars 2017 – Fortsatt gupp i vägen
Den resa som Olof Persson startade 2012 hade som mål att nå en rörelsemarginal på 12 % 2015. Trots att Volvo räknade in en motvindsfaktor för att ha litet marginal, så missades målet 2015. Det fanns dock tecken som tydde på att Volvo hade tagit sig upp ur diket och var på rätt väg. Med nya VDn Martin Lundstedt vid ratten har Volvo fortsatt sin resa mot högre rörelsemarginal, men resultatet för 2016 visar ingen förbättring.
Juni 2016 – Volvo körde i diket!
I september 2012 lovade Volvos dåvarande VD, Olof Persson, att höja rörelsemarginalen med 3 procentenheter till 2015.
”Vi höjer inte lönsamheten genom nedskärningar. Vi gör det genom att växa organiskt på ett smart sätt. Sannolikheten för att det bara blir sol och medvind de kommande åren är inte trolig. Men vi har tagit i rejält för att ändå ha möjlighet att höja rörelsemarginalen med 3 procentenheter netto även i ett svårare marknadsklimat”, sa Olof Persson.
Resultatet blev inte det förväntade. Körde Volvo i diket, eller var det bara ett gupp på vägen?