Vi analyserar olika företag för att se hur de utvecklar sitt rörelseresultat. I Nya Intäktsbrevet lyfter vi fram bra och mindre bra exempel.

Atlas Copco levererar

Atlas Copco är ett bra exempel på ett företag som under längre tid byggt en affärsmodell som kontinuerligt levererar ökat rörelseresultat.

  • Med en rörelsemarginal på 20% och tillväxt genererar de ett ökat rörelseresultat nästan varje år.

Läs mer om Atlas Copcos resa här.

Autoliv växer, men…

Autoliv har en imponerande tillväxt på 7,4 % per år de senaste 18 åren, och har en ledande position på sina marknader.

  • Rörelsemarginalen är i linje med målsättningen på 9%, men borde den inte vara högre?

Läs mer om Autoliv här.

Doro har höga ambitioner

Doro är ett företag som utvecklats i positiv riktning med stadigt ökande omsättning, men där rörelsemarginalen viker.

  • Nu har de som mål att dubbla rörelsemarginalen, samtidigt som de ska växa med 20% per år.
  • Är det möjligt?

Läs om utmaningen Doro ställt sig inför.

Elekta – Vändpunkt?

Ambitiösa tillväxtplaner påverkade marginalen negativt.

  • Hur ska Elekta vända utvecklingen?

Läs om Elektas resa.

Hexagon – Stjärnstatus

Under Ola Rollens ledning har Hexagon gått från klarhet till klarhet – ökat rörelsemarginalen från 5 till 25 %.

Hexagons resa är ett bra exempel på hur man får stjärnstatus av såväl analytiker som affärsjournalister.

  • Vad är hemligheten bakom framgångsresan under så många år?

Läs mer om Hexagons resa här.

Husqvarna – Halvvägs

När Kai Wärn tillträdde som VD var målet att dubbla rörelsemarginalen till 2016. Hela Husqvarnas resa går till 2020 med en station halvvägs där rörelsemarginalen ska vara 10% 2016. Efter 2016 ska fokus ligga på kundnytta.

  • Hur mycket mer kan rörelsemarginalen öka med fokus på kundnytta?

Läs om hur långt Husqvarna kommit.

Sandvik – Saknar mål

Ett företag med lång tid av stjärnglans som nu hamnat i en period med ojämn form.

  • Vilka mål har Sandvik för rörelsemarginalen?

Läs om Sandvik.

Volvo körde i diket!

Under Olof Perssons ledning startade Volvo 2012 en resa för att öka rörelsemarginalen med 3%. Trots en oflytsfaktor på 2% blev inte resultatet som planerat.

  • Vad hände under resans gång?
  • Hur tänker den nya ledningen fortsätta resan?

Läs mer om Volvos resa här.

Här kan du läsa om hur det gick för företagen 2016.

Har du ett bra exempel som du vill lägga till, maila oss.