Vi har valt att följa några företag för att se hur de utvecklar sin rörelsemarginal och hur resultaten skiljer sig åt beroende på vilken affärsstrategi de har haft. Med fokus på rörelsemarginal och rörelseresultat kan de delas upp i några enkla kategorier.

A. Ökad rörelsemarginal och ökat rörelseresultat

B. Stabil rörelsemarginal och/eller rörelseresultat

C. Minskande rörelsemarginal och/eller rörelseresultat

NIB4 bild med securitas

A – Företag som både ökar rörelsemarginal och rörelseresultat

Hexagon är ett utmärkt exempel på ett företag som under längre tid både har ökat sin rörelsemarginal och sitt rörelseresultat.

Hexagon 2016 nästan i mål

Rörelsemarginalen har ökat från 14 till 24 % på tio år, samtidigt som rörelseresultatet ökat från 200 MEuro till 750 MEuro. Hexagon har varit duktiga på att förvärva nya verksamheter som de sedan har integrerat i sitt arbetssätt, att öka marginalen baserat på kundernas behov. De är ett bra exempel på vad många andra företag talar om – Lönsam tillväxt. Att Hexagon sedan missade målet för 2016 kanske kan ursäktas med den resa de har haft under 10 år. Hade de utan utmanande mål nått lika långt?

B – Företag med stabil rörelsemarginal och/eller rörelseresultat

Atlas Copco gjorde tidigare en resa som kan liknas vid den Hexagon gjort. Men under de senaste åren har Atlas Copcos resultat stabiliserats. De fokuserar på tillväxt och har en väl genomarbetad affärsprocess som leder till en stabil rörelsemarginal. När tillväxten avtar blir resultatet stabilt, istället för att fortsätta öka.

Atlas Copco 2016

Sandvik är en intressant jämförelse med Atlas Copco. Förutom utmaningarna 2009 har de haft en ganska stabil utveckling. I jämförelse med Atlas Copco var de inte lika duktiga 2013-2015. Då tappade de både marginal och resultat. Efter VD-bytet till Björn Rosengren förefaller Sandvik vara på banan igen.

Sandvik mål 2018

Autoliv är ett annat företag som har haft en ganska stabil utveckling. Efter en dramatisk nedgång 2007 – 2009 har de under de senaste 5 åren stabiliserat både rörelsemarginal och rörelseresultat.

Autoliv 2016C – Företag med minskande rörelsemarginal och/eller rörelseresultat

Doro är ett talande exempel. Deras affärsstrategi har varit att både öka rörelsemarginalen och rörelseresultatet – utan att lyckas. Under en period såg det lovande ut, men under de senaste åren har marginalen minskat när rörelseresultatet har ökat. 2016 fungerade det inte alls, både marginalen och resultatet sjönk kraftigt, vilket bland annat ledde till att VD fick lämna.

Doro 2016 mål

Det går inte att ha för ambitiösa mål, utan att ha en tydlig affärsstrategi tydligt baserad på kundernas behov. Tålamod krävs också! Doro ser ut att ha ökat rörelseresultatet genom att sänka marginalen – det är aldrig en lyckad kombination.

Elekta är ett annat företag som har haft en minskande resultatutveckling de senaste åren, inte minst 2016. Även här gjordes ett VD-byte nyligen. Sedan tidigare rullar ett effektiviseringsprogram som går enligt plan, dessutom sker stadig tillväxt i serviceaffären med ökande antal repetitiva intäkter. Nu förväntas vändning uppåt för rörelsemarginal och rörelseresultat!

Elekta 2015 16

Två f.d. C-företag som har en resplan 

Husqvarna startade sin resa 2013 i och med att Kai Wärn tillträdde som VD. Han stakade ut en resa fram till 2020, där rörelsemarginalen i ett första steg skulle dubblas till 10 % 2016.

Husqvarna mål 2016

Efter en period av fallande resultat har de nu visat en positiv utveckling sedan 2013. Även om de inte nådde hela vägen fram så har de ökat både marginalen och resultatet 3 år i rad.

Volvo startade sin resa 2012 med en tydlig resplan för att nå en rörelsemarginal på 12 %. Det gick inte riktigt som planerat efter den resplan Olof Persson initierade, bl.a. med kostnadsneddragningar. Förväntningarna på den nye VDn Martin Lundstedt är höga, när han nu har rattat Volvo sedan litet mer än ett år.

Volvo 2016

Effekterna av Olof Perssons resplan blev synliga först 2015, för att sedan inte utvecklas vidare 2016.

Vill du höra mer om hur olika företag gör sin resa mot högre rörelsemarginaler, och/eller höra hur er rörelsemarginal kan bli högre. – Kontakta oss här.

Du kan då också få höra hur vi gör en intäktsanalys.