I den ideala världen ser vi framför oss att resan mot högre rörelsemarginal består av en resa med olika steg.

resplan

När ett företag behöver öka sin rörelsemarginal är första tanken – Kostnadsjakt!

Det borde vara lika naturligt att kontinuerligt förbättra sina intäkter och marginaler, de har ju minst lika stor inverkan på rörelsemarginalen. Vi ser det som en resa där agerandet i varje etapp har sin givna betydelse för att nå slutmålet – Ökad rörelsemarginal.

Intäktskonsult.se har varit engagerade i många företags resor inom olika branscher och har byggt upp en unik erfarenhet och kompetens inom intäktsjakt för ökad rörelsemarginal. Vi vill nu dela med oss av några erfarenheter för att ge litet inspiration i jakten på högre rörelsemarginaler.

Hexagon

Ett exempel på ett företag som under en längre tid kontinuerligt utvecklat sin rörelsemarginal  baserad på en tydlig resplan där de gått från knappt 8 % till nära 25 % rörelsemarginal. Nyligen sattes nya finansiella mål. Resplanen visar att resan ska fortsätta mot ännu högre marginaler.

Hexagon RM

Här kan du läsa mer om Hexagons resa.

Volvo

I september 2012 lovade Volvos dåvarande VD, Olof Persson, att höja rörelsemarginalen med 3 procentenheter till 2015.

”Vi höjer inte lönsamheten genom nedskärningar. Vi gör det genom att växa organiskt på ett smart sätt. Sannolikheten för att det bara blir sol och medvind de kommande åren är inte trolig. Men vi har tagit i rejält för att ändå ha en möjlighet att höja rörelsemarginalen med 3 procentenheter netto även i ett svårare marknadsklimat”, sa Olof Persson då.

Volvo bild1 NIB2

Vid 2015 hade Volvo i stort sett samma rörelsemarginal som vid resans start, trots att man räknat in en oflytsfaktor för att ha marginal för oväntade händelser, läs mer här.

Husqvarna

När Kai Wärn tillträdde som VD för Husqvarna var målet att under 2016 nå en rörelsemarginal på 10 %. Resplanen fokuserade på första steget i en längre resa mot lönsam tillväxt 2020.

Husqarnas resa

Under resans gång har Husqvarna inte nått ända fram, vilket hänförts till valutaeffekter. Hade de lagt in en oflytsfaktor i resplanen hade de kanske sluppit att förklara sig och inte varit tvungna att ta till ytterligare besparingar.

Husqvarna 3 RM

För mer om Husqvarnas resa, klicka här.

Doro

Sedan 2009 har Doro utvecklats i positiv riktning med en stadig tillväxtökning (omsättning) men samtidigt fått kritik för svajig och nedåtgående rörelsemarginal. De säger inte mycket om sina mål och ambitioner men anger ett långsiktigt mål för rörelsemarginalen på 10 % samtidigt som målet för den årliga försäljningstillväxten sätts till 20 %.

Doro bild2 NIB2

Med ökande försäljning och minskande rörelsemarginal från 2011 till 2015,ser resan mot 2020 ut att vara mycket ambitiös. För att lyckas med detta krävs en tydlig resplan, och en avsevärd oflytsfaktor för att nå hela vägen. För mer information om Doro, se här.

Resan mot högre rörelsemarginal

För att läsa mer om hur vi ser resan mot ökad rörelsemarginal, läs här.

Fler exempel på hur andra företags resa ser ut:

Vi berättar gärna mer om hur företag genomför sina resor och hur vi kan stödja ert arbete.