Vi vill dela med oss av egna och andras erfarenheter i jakten på högre rörelsemarginaler, vilket vi bland annat publicerar i Nya Intäktsbrevet, med intervjuer av ledande personer och analyser av olika typer av företag.

Intervjuer

Vi har intervjuat ett flertal ledare för företag som är duktiga på att utveckla sin rörelsemarginal och rörelseresultat år för år.

Kaxig VD dubblade rörelsemarginalen

Ivar Tengbom startade Tengbom Arkitektbyrå 1906. Under de över 110 åren som gått har många prestigeprojekt genomförts, Stockholms Konserthus är ett. Under 2000 talet har företaget vuxit kraftigt till 550 medarbetare fördelat på elva kontor i Sverige och ett i Finland. Sedan januari 2016 är Johanna Frelin ny VD.

Vi träffade Johanna en tidig måndagsmorgon för att höra hur hon dubblade rörelsemarginen.

Läs hela intervjun här.

Unik VD lämnar vinstmaskinen

Indutrades framgångsrike VD och koncernchef har en helt egen affärsmodell som bl.a. bygger på att alla 200 chefer får driva sina bolag helt som de själva vill – så länge de levererar ett bra resultat.

I mars lämnar Johnny Alvarsson ”vinstmaskinen”. Vi har träffat honom för ett samtal om synsätt, metoder, erfarenheter och råd.

Läs hela intervjun här.

Troax dubblade marginalen

Vi har intervjuat Troax VD och koncernchef Thomas Widstrand, som berättar hur de gjorde sin resa mot ökad rörelsemarginal.

  • Från 10,7 %.
  • Till 21,6 %.
  • På 3 år.

Se hur Troax gjorde.

Företagsanalyser

Vi analyserar olika företag för att se hur de utvecklar sitt rörelseresultat. I Nya Intäktsbrevet lyfter vi fram bra och mindre bra exempel.

Baserat på 2016 års resultat kan företagen segmenteras A-B-C

Atlas Copco levererar

Atlas Copco är ett bra exempel på ett företag som under längre tid byggt en affärsmodell som kontinuerligt levererar ökat rörelseresultat. Resultatet för 2017 är inget undantag, med det högsta rörelseresultatet på 10 år.

  • Med en rörelsemarginal på 20% och tillväxt genererar de ett ökat rörelseresultat nästan varje år.

Läs mer om Atlas Copcos resa här.

Autoliv växer, men…

Autoliv har en imponerande tillväxt på 7,4 % per år de senaste 18 åren, och har en ledande position på sina marknader.

  • Rörelsemarginalen är i linje med målsättningen på 9%, men borde den inte vara högre?
  • Resultatet för 2017 visar på fortsatt stabilitet.

Läs mer om Autoliv här.

Doro har höga ambitioner

Doro är ett företag som utvecklats i positiv riktning med stadigt ökande omsättning, men där rörelsemarginalen viker.

  • Nu har de som mål att dubbla rörelsemarginalen, samtidigt som de ska växa med 20% per år.
  • Är det möjligt?
  • Det preliminära resultatet för 2017 visar att de kunde dubbla rörelsemarginalen, men med 0 % tillväxt.

Läs om utmaningen Doro ställt sig inför.

Elekta – Vändpunkt?

Ambitiösa tillväxtplaner påverkade marginalen negativt.

  • Hur ska Elekta vända utvecklingen?
  • Visar senaste årsresultatet för 2016/17 att en vändning är på väg?

Läs om Elektas resa.

Hexagon – Stjärnstatus

Under Ola Rollens ledning har Hexagon gått från klarhet till klarhet – ökat rörelsemarginalen från 5 till 25 %.

Hexagons resa är ett bra exempel på hur man får stjärnstatus av såväl analytiker som affärsjournalister.

  • Vad är hemligheten bakom framgångsresan under så många år?
  • Resultatet för 2017 visar fortsatt framgång och stärker resan mot 2021.

Läs mer om Hexagons resa här.

Husqvarna – Halvvägs

När Kai Wärn tillträdde som VD var målet att dubbla rörelsemarginalen till 2016. Hela Husqvarnas resa går till 2020 med en station halvvägs där rörelsemarginalen skulle vara 10% 2016. För 2016 blev rörelsemarginalen 8,9%.  Från 2016 ska fokus ligga på kundnytta för att ytterligare öka rörelsemarginalen.

  • Hur mycket mer kan rörelsemarginalen öka med fokus på kundnytta?
  • Resultatet för 2017 visar på fortsatta förbättringar med en rörelsemarginal på 9,6%.

Läs om hur långt Husqvarna kommit.

Sandvik – I rätt riktning med tydliga mål

Ett företag med lång tid av stjärnglans men som hamnade i en period med ojämn form under Olof Faxanders ledning. Med nye VDn Björn Rosengren ser Sandvik ut att röra sig i rätt riktning igen.

  • Sandvik har ett tydligt mål för rörelsemarginalen?
  • För 2017 redovisas bästa rörelseresultatet på 10 år.

Läs om Sandvik.

Volvo på rätt väg igen!

Volvo satte 31 augusti 2017 ett nytt mål för rörelsemarginalen, >10 % över en konjunkturcykel.

  • I ett tidigare skede var målet att nå 12% 2015, baserat på en tydlig resplan lanserad av förre VDn Olof Persson?
  • Efter VD-bytet till Martin Lundstedt sattes initialt inga tydliga mål för rörelsemarginalen?
  • Resultatet av Volvos arbete med lönsamheten börjar nu ge resultat, och 10 % rörelsemarginal borde vara möjligt.
  • Resultatet för 2017 är det bästa de senaste 10 åren, rörelsemarginalen nu uppe i 9,1%

Läs mer om Volvos resa här.